Recension i Amiga Action

KonsolUtvecklareUtgivareÅrGenreManualMusik
Amiga 500 Art & Magic S.A. Psygnosis 1992 Shooter

Agony

0 personer gillar detta spelet
2013-10-03 av Florian Wallin

Psygnosis är ett företag som släppt många kvalitets titlar, en av dom är Agony,det är ett shootem up spel som troligtvis alla som upskattar Amigan känner till.

Dreamcasten är en konsol som prisas högt bland de som älskar "shmups", och vad jag vet så var Amigan också en dator som erbjöd många kvalitativa titlar i samma genre såsom Swiv , Battle Squadron , Apidya , Project X , R-Type , R-type 2 och Agony med fler spel.

För er som fortfarande är lite vilsna vill jag innan vi går vidare förtydliga att ett Shooter spel,eller "Shmup" som det också kallas är ett spel man vanligtvis ser från ovan eller sidan och styr någon form av fordon där man skjuter mot massa fiender som kommer emot en.

Handling
Du tar rollen som en trollkarl som blivit förvandlad till en uggla,din uppgift är att finna hemligheten bakom "Cosmic-styrkan", och för att lyckas göra det måste du ta dig igenom 6 stora banor och överleva alla fahågor som möter dig.

Gameplay
Du styr alltså en uggla, att Psygnosis logotyp är en uggla kanske bara är en tillfällighet men det tror inte jag.I vilket fall som helst, i de 6 banorna du skall ta dig igenom kommer du stöta på massor av olika fiender, kanske inte den typen av fiender du är van vid att möta (rymdskepp aliens osv) utan olika fiender tagna från djurriket.Precis som i många andra "shmups" samlar man powerups för att få tillgång till bättre vapen och andra specialare.

Exempelvis kan du powerups som "Reverse energy","Rotating fireball","Time freeze" och annat smått och gott,vad dessa gör får du prova dig fram till själv.Något som irriterar mig med Agony (och det är inte mycket)är att svårighetsgraden ökar drastiskt från bana 4 till 5 vilket gör att kurvan för hur svåra banorna är blir ojämn.

Grafik
Grafiken är underbar i Agony, det är en enda stor parallaxorige (parallax är att spelet baseras på flera bakgrunder som rör sig olika snabbt medans bilden scrollar vilket ger en slags 3d känsla,spelet Moon patrol var ett av de första att på allvar uppskattas med denna effekt) med underbar grafik, animerade bakgrunder som på den tiden var fantastiskt välgjort och en färgpalett där dom nyttjar amigans alla färger på ett bra sätt.

Karaktärerna har dessvärre lite färe färger än vad jag personligen önskat men det är för att förgpaletten används i första hand till bakgrunderna,vidare vad det gäller animationerna är dom fantastiskt gjorda i vissa avseenden,såsom för den karaktär man styr (ugglan),medans vissa av fienderna tyvärr helt och hållet saknar animationer.På det stora hela måste man ändå medge att grafiken är väldigt välgjord och långt över medel till Amigan.

Ljud
Detta är lite knepigt, musiken i introt är fantastisk, grymt bra och du kan för övrigt tanka hem eller lyssna på den genom att klicka på länken längst upp på denna recensionen.Däremot vad det gäller musiken på banorna så funkar den bra i 2-3 minuter , sedan måste jag stänga av ljudet,så illa är det tyvärr.Ljudeffekterna fungerar bra utan att imponera.

En rolig sak att nämna här är at intromusiken som är så jäkla bra kopierades utav hårdrocksbandet Dimmu Bogir och det vart anglagat för plagiat kort efter skivans (Stormblåst från 1996) släpp. Rykten säger att bandets keyboardist skrev sången som sin egen och när den riktiga komositören Tim Wright kontaktade honom förstod han ingenting, han är för övrigt inte längre medlem av bandet. Gör en sökning på youtube eller liknande efter "Sorgens kammer" så hör du likheten i låtarna.

Spelkänsla
Här får Agony ett bra omdöme av mig, allt är enkelt att lära sig men svårt att bemästra. Ugglan svarar blixtsnabbt på dina joystick rörelser precis som man önskar.

Summeringen av spelet blir att det är ett högkvalitativt "Shmup" spel till Amigan och även om det inte når upp till samma spelglädje som Battle Squadron eller Swiv så är det fortfarande ett riktigt bra och framförallt vackert spel rent grafiskt.Vad som kan irritera mig är att svårighetsgraden ökar så drastiskt från bana 5 samt att vissa fiender helt saknar animationer, annars är detta ett toppen spel.

Du kanske också precis som 0 andra gillar spelet Beast Busters ? Det är ett spel till Amiga 500 i samma genre som är utvecklat av Snk och som släpptes 1991.

Om inte annat så kommer du säkert precis som 1 andra gilla spelet P47 Thunderbolt (The Freedom Fighter) vilket gör det till det mest gillade spelet i samma genre på Amiga 500.