Recension i Amiga Action

KonsolUtvecklareUtgivareÅrGenreManualMusik
Amiga 500 221B Software Development Infogrames 1992 Action

Alcatraz

0 personer gillar detta spelet
2013-10-04 av Florian Wallin

Om du gillar Rescue The Embassy Mission (Nintendo Entertainment System spelet) , eller som det heter på Amigan Hostages så lär du vilja titta närmare på Alcatraz som är en slags uppföljare till det spelet.

Spelet Hostages blev en mindre succé rent försäljningsmässigt med sin unika spelidé som tilltalade gammla som unga.En tid efter att Hostages kom ut kom äntligen uppföljaren som heter Alcatraz.

Handling
Det ökända fängelset "Alcatraz" har blivit övertaget av en knarkkung som använder fängelset som central för distrubition av knark över hela världen.Din uppgift är att med ditt "team", ta dig in och ha ihjäl deras ledare och se till att samla tillräckligt med bevis för tt kunna fälla eventuella överlevande.

Gameplay
Spelet är indelat i 3 olika delar kan man säga.Två spelare är kontrollerade i spelet ,antingen av en spelare eller av två vilket man givetvis föredrar.Första delen i spelet handlar om att man skall ta sig framåt på en sidscrollande bana och akta sig för dels terrorister men också minor och annat.Det viktigaste här i denna fasen av spelet är att du i största möjliga mån försöker hålla dig mer eller mindre osynlig,vilket ka göras genom att gömma sig i dörröppningar och annat precis som i Hostages.

Den andra delen i spelet avser när du går in i byggnader för att genomsöka dessa efter viktiga dokument som du behöver som bevis.Om du har spelat Hostages/Rescue The Embassy Mission så påminner detta om sista banan där vilket i klarspråk innebär ett slags First-Person Shooter där du genomsöker byggnaden.Här har du också en karta för att enklare kunna veta vart du skall gå och vart du har varit.

Det sista momentet i spelet är när du skall använda dig av en "grappling hook" för att ta dig upp för en bygnad som är kraftigt försvarad,medans du tar dig upp för husväggen gäller det att se till att inte bli upptäckt av strålkastarna som sveper över byggnaden efer eventuella hot.Efter att du tagit dig in i byggnaden kan du börja leta efter ledaren,han gömmer sig djupt inne i fängelsehålorna och väntar på dig.Utanför byggnaden väntar en helikopter på dig men du får se till att snabba dig så inte tiden rinner ut.

Grafik
Grafiken i Alcatraz är faktiskt över medel,inget man tappar hakan över men ändå klart välgjord både när det gäller detaljrikedom samt animationer.

Ljud
intromusiken är bra, den skapar en härlig atmosfär (tillsammans med det grafiska introt), när det gäller ingame så finns ingen musik men däremot ljudeffekter,ljudeffekterna är också klart godkändt.

Spelkänsla
Det är enkelt att ta till sig kontrollerna och dom är inte avancerade alls, det enda jag kan bli rfrustrerad över är när man skall klättra upp för byggnader,det momentet är väldigt svårt annars så är det kalas.

Summeringen kring Alcatraz är att det är en riktigt skön titel om man gillade Hostages.Det är ett ganska "spännande" spel med ett lite annorlunda upplägg.Roligast är som vanligt om man kör två spelare samtidig.Om den en inte hinner fram till helikoptern innan den lyfter på slutet så är det dock inte över, du kan ta dig tillbaka hela vägen genom spelet för att ta din lilla jolle som du använde för att ta dig ön med,en väldigt cool detalj tycker jag. Spelet får en stark 3 i betyg.

Du kanske också precis som 0 andra gillar spelet The Chaos Engine ? Det är ett spel till Amiga 500 i samma genre som är utvecklat av The Bitmap Brothers och som släpptes 1993.

Om inte annat så kommer du säkert precis som 1 andra gilla spelet Alien Breed Tower Assault vilket gör det till det mest gillade spelet i samma genre på Amiga 500.