Scott Miller

Duke Nukem Neverever?

Broussard "Förhalaren"

Randy Pitchford

Duke Nukem Forever i Bilder

Historien Om Duke Nukem

0 personer gillar denna artikeln
2012-04-23 av Florian Wallin


1987-1990 Företaget som skapade Duke
1991-1993 Duke Nukems premiär i spelvärlden
1994-1996 Duke formas inför sin succè titel
1997-2011 - Duke Nukem Forever
1996-1998 - Quake 2 Motorn
1998-2003 - Unreal Motorn
2004-2009 - 3D Realms avhopp
2010-2011 - Gearbox Styr upp verksamheten !
Duke Nukem Forever Filmklipp
"Hail to the king baby"

Duke Nukem är för de flesta en riktig kändis i spelvärlden, killen som får feminister och alla andra som ägnar sitt liv år att jämnställdheten mellan könen skall vara precis korrekt i alla avseenden att vrida sig i ångest.

För er som inte vet vem denna ikon är kommer här Historien om Duke Nukem , vars fokus kommer ligga på varför det tog sådan tid innan Duke Nukem Forever kom , men även kort information om annat omkring Duke.

1987 - 1990 , Företaget som skapade Duke


Scott Miller var en grabb som under 80 talet släppte en del textbaserade sharewarespel. Shareware var spel man kunde ladda hem gratis, och om man uppskattade dom kunde man betala en liten summa pengar för spelet. Miller fick snart uppfattningen av att folk inte ville betala för sånt dom kunde få gratis så han kom med en briljant idè.

Han släppte fortfarande spel som kunde laddas hem gratis men bara spelas igenom dom första banorna utan att man betalade för spelet. Ville man spela igenom hela spelet så fick man betala, detta är vardagsmat idag men då på 80 talet var detta ett nytt sätt att distrubera sina spel på.

Företaget som Scott startade hette Apogee och kom till år 1987. Apogee som skapade spel publicerade även andra bolags spel samt marknadsförde dom, för att nämna en specifik titel dom publicerade kan man nämna Wolfenstein 3D som skapades av ID software. För er som inte vet var Wolfenstein en milstolpe i spelvärlden då man där för första gången på allvar fick uppleva ett Fps spel.

George Broussard var en nära vän sedan barndomen till Scott och skulle tillsammans med Todd Replogle och Jim Norwood vara killarna som anställdes av Scott till företaget Apogee.

1991 - 1993 , Duke Nukems premiär i spelvärlden


År 1991 släppte Apogee ett plattformsspel till Pc som hette Duke Nukem (Även känt som Duke Nukum). Huvudkaraktären som är Duke i egen hög person designades av Todd Replogle och Scott Miller. Den första titeln som man ser Duke i skiljer han sig en del ifrån hur han ser ut i Duke Nukem 3D från 1996.

Duke Nukem från 1991 handlar i alla fall om Duke som anser sig själv vara en hjälte, som hyrs in av CIA för att hindra en viss galning vid namn Dr.Proton. Dr Proton har nämligen belägrat jordens största stad med sina robotar , "the Techbots" och har för avsikt att ta över hela jorden.

2 år senare kom uppföljaren som så fyndigt heter Duke Nukem 2. Förutom att man här använder sig utav midi musik och att spelet är runt fyra gånger större så är det i stort sett samma spel som föregångaren och han skall alltså återigen rädda våran planet från diverse onda ting.

1994 - 1996 , Duke formas inför sin succé titel


Efter Dukes 2 första spel började Apogee att fila på en ny titel, 3 Dimensionella Fps spel var det senaste heta och då ville givetvis Apogee vara med på den vågen. Duke skulle få spelas i en sin tredje titel återigen för att rädda världen, men denna gången som sagt i en First Person Shooter.

I denna vevan byter även Apogee officiellt namn till 3D Realms även om dom fortfarande är registrerade som Apogee Software. Detta var för att man ville redan med sitt företagsnamn utåt göra folk uppmärksamma på att dom minsann också höll på med "avancerad" 3d grafik.

Hur som helst, medans större delen av Apogee började snickra på vad som skulle bli 3d motorn i Dukes tredje spel , Duke Nukem 3D , så började George Broussard samt Scott Miller forma Duke Nukems karaktär och personlighet för att den skulle anpassas till 3d världen som väntade.

George och Scott ville skapa en karaktär med en úbermacho framtoning vilket gjorde att dom bestämmde sig för att ta en hel drös med "Hollywood action hjältar och göra ett enda stort hopkok av dom alla"

Karaktärerna som spelas av John Wayne och Charles Bronson i filmen Death Wish, Arnold Schwarzenegger från Commando, Sylvester Stallone som Rambo, Bruce Willis som John Mc Clane i Die Hard, Kurt Russell som Jack Burton i Big trouble in little china, Roddy Pipers karaktär Nada från They Live och sist men inte minst Bruce Campbell som Ash Williams från Evil Dead.

Duke har fått en gnutta personlighet från alla dessa , till och med hans kommentar "Its time to kick ass and chew bubble gum, and im all out of gum" kommer från filmen They Live.

Dukes röst görs utav Jon St. John i Dukes alla spel (utom Duke Nukem 2) och baseras på Clint Eastwoods röst som Dirty Harry.

Precis som karaktärerna Stallone och Schwarzenegger brukar spela så är även Duke Nukem självsäker, aggressiv och ett otroligt "politiskt inkorrekt" stort muskelberg. Ifrån Bruce Campbell har dom apat efter hans "one liners" när han som Ash i Army of darkness (evil dead 3) dödar sina fiender, exempel på detta kan vara när Duke dunkar in ett "Uuuuh , thats gotta hurt" efter att man pulveriserat en fiende med raketgeväret.

Duke Nukem är även helt oemotståndlig för kvinnorna , precis alla vill ha honom och verkar göra mer eller mindre allt för att få komma nära han (visar sig inte minst i Duke Nukem Forever). Det bästa han vet tycks vara attraktiva kvinnor , bland annat i trailern till Duke Nukem Forever hörs en berättarröst som talar om storyn i spelet, den lyder något i stil med att utomjordingar tar över hela världen och människorna verkar ha förlorat allt hopp, innan berättarrösten tar en tvärvändning och säger:

"but they did one misstake..... they shouldnt go after our women"

Efter detta kommer Duke in och dunkar in en one-liner som lyder:

"Dammit , why do they always have to take the hot ones?"

och så är han igång (länk till trailern som är jäkligt bra i mitt tycke på youtube här) .

En tydligt mönster som genomsyrar duke nukem från 1996 och framåt är mycket våld, sexuella antydelser, kvinnor, egocentrisk och droger, det sistnämnda i form av att Duke själv tar steroider för att bli snabbare.

Efter ett och ett halvt år är spelet Duke Nukem 3D klart och släpps då 1996. Det blir en succe och får förutom otroligt bra kritik för sin bandesign , spelkänsla samt grafik, även en otrolig uppmärksamhet för dess grova språkbruk och sexuella anspelningar och brutala våld, spelet förbjöds till och med i Brasilien.

3D Realms ville givetvis göra en uppföljare på den succetitel dom precis släppt vilket gjorde att George Broussard redan ett år efter Duke 3D, i april 1997, går ut officiellt med att en uppföljare, Duke Nukem Forever är under arbete.

1997 - 2011 , Duke Nukem Forever


Duke Nukem Forever utvecklades i hela 15 (femton!) år innan det släpptes. Det är uppföljaren till Duke Nukem 3D och skulle när det kom vara revulotionerande inom fps genren.

3D Realms utannonserade nya releasedatum som gång på gång var tvunget att flyttas fram av olika anledningar, under 2001 utannonserades istället för ett datum att det skulle släppas "När det var klart". Ungefär här förlorade många hoppet om att någonsin faktiskt få se Duke i uppföljaren någonsin. Nu med facit i hand vet vi att spelet kom 2011, men var vad det egenntligen som tog sådan tid? Vad var det som tog sån tid att fansen av Duke tillslut gav Duke Nukem Forever smeknamn såsom, "Duke Nukem Whenever" och "Duke Nukem Neverever"?.

1996 - 1998 , Quake 2 Motorn


Duke Nukem Forever utannonserades officiellt den 28 April 1997 och release tiden för spelet var satt till "senast till sommaren 1998". Efter att dom kodat en bra mass för spelet så hann grafikmotorn att bli mer eller mindre antik i förhållande till Id Softwares Quake 2.

Broussard med sitt manskap hade tjänat en hel del på storsäljaren Duke Nukem 3D så pengar var inget problem vid detta tillfället, vilket i sin tur innebar att dom beslöt sig för att köpa loss licensen till Quake 2 motorn. Dom resonerade som så att det hade endå kostat den summan om dom skulle utvecklat något liknande själva (notan landade på 500.000 dollar !).

I och med köpet av grafikmotorn fick dom börja att programmera spelet från scrath igen vilket är en tidskrävande process givetvis. Dom tappade cirka 1 års programmerings jobb på detta byte av grafikmotor , men det klart vill man imponera på sina fans så kan man inte nöja sig med en sämre grafikmotor än den på den tiden bästa, eller hur?

I augusti och september 1997 visades några bilder på spelet i tidningen "PC Gamer". Dessa bilder var dock inte från spelet när det var baserat på Quake 2 grafikmotorn , för den fick dom tillgång till först november 1997. Istället är bilderna gjorda i grafikmotorn till Quake 1.

Förhandstitt på Duke Nukem Forever i PC Gamer:

bild
bild
bild
bild


Efter att bilderna visades i tidningen så visades faktiskt en video på Duke Nukem Forever "in game" där den använder sig av Quake 2 grafikmotorn upp på E3 mässan 1998. Det klippet kan du ladda hem/ titta på genom att klicka här.

1998 - 2003 , Unreal Motorn


Snart efter att man börjat jobba med Quake 2 motorn så visas Epic Games egna grafikmotor Unreal Engine upp. Denna grafikmotor visade sig vara bra mycket bättre än vad Quake 2 motorn var på många sätt och vis. Bland annat var den bättre anpassad för att skapa stora öppna 3d landskap, såna som 3D Realms hade försökt återskapa med Quake 2 motorn under en tid utan ett riktigt lyckat resultat.

Strax efter E3 mässan bestämmer sig utvecklarna på 3D Realms att byta grafikmotor igen , denna gången till förmån då för Unreal Engine. I Juni 1998 bytte dom grafikmotor igen och Broussard sa att spelet inte skulle "märkbart försenat", dock var det så att dom fick börja koda om allting från början igen.

I Slutet av 1999 hade redan Duke Nukem Forever blivit försenat ett flertal gånger och var fortfarande långt ifrån klart. Broussard svarade på kritiken som uppkom med att spelen i dagsläget (1999) är mycket mer komplexa när det gäller grafiken än som det var tidigare, och att allt det innebär en bra mycket längre utvecklingsfas.

En sak som kraftigt sänkte tempot på hur snabbt spelet kompletterades var Broussards konstanta vilja att tillföra nya fräcka element i spelet som han sett i andra spel. En av hans ideer under 1999 innefattade att dom skulle uppgradera grafikmotorn till en senare modell som var bättre anpassad för multiplayer.

Tiden gick och för att lugna ner sina fans såg Broussard till att skapa en ny Duke Nukem Trailer till E3 mässan 2001. Trailern som du för övrigt kan ladda hem / titta på genom att klicka här drog väldigt mycket uppmärksamhet på denna mässa, det var trots allt 3 år sedan Dukes Fans fick se honom ingame senast.

Värt att nämna här är att även IGN som vi alla vet är en av dom största när det snackas om spel gav mycket god kritik till trailern.

"Karaktärerna kommer verkligen till liv i spelet och deras munnar rör sig sybkat och snyggt när dom pratar. Deras hår rör sig verklighetstroget och grafifen ser fantastisk ut"

Ovan är ett ungefärligt urdrag av vad dom sade följt av då:

"Man förstår varför Duke Nukem Forever är ett av dom mest efterlängtade spelen de senaste åren"

Vid detta laget kände spelutvecklarna på 3D Realms att dom var på helt rätt väg och väntade sig naturligtvis att Broussard skulle pusha på för att färdigställa spelet, men problemet var att han fortfarande inte visste hur han ville spelet skulle se ut när det var komplett, det var ju tvunget att bli perfekt.

3D Realms går ut med att spelet beräknas vara färdigt 2004 eller senast i början av 2005.

2004 - 2009 , Doom 3 Motor tykten samt 3D Realms avhopp


Gamespot informerade allmänheten om att Duke Nukem Forever hade bytt till Doom 3 grafik motorn 2004. Dessa visade sig dock falska ganska snart.

Under 2006 sade Broussard att många av spelets element hade blivit klara och att dom "i princip bara behövde knyta ihop påsen och göra det kul". Senare samma år visades en demonstration av spelet upp (ladda hem / titta på den genom att klicka här).

Många bland 3D realms anställda började lessna på att aldrig få lov att färdigställa Duke Nukem 3D någongång för att Broussard hela tiden ville lägga till nya saker eller ändra i spelet, detta i kombination med att deras ekonomi kraftigt började svikta vilket visade sig i mer och mer provisionsbaserad lön (vilket skulle ge pengar baserat på hur bra spelet sålde när det släpptes) gjorde att 7-10 anställda lämnade 3D Realms i Augusti 2006 (vilket var mer än hälften av alla som jobbade med spelet).

I slutet av 2006 verkade Broussard alltmer allvarlig med att spelet var nära färdigställt, detta följdes upp av att 3D Realms anställde runt 8 personer igen, bland dessa fanns Brian Hook som var den första att kunna påverka Broussards konstanta vilja att ändra om i spelet vilekt alltid resulterade i förseningar.

En ny trailer släpptes den 19 December 2007. Videon gjordes av 3D Realms anställda. Broussard påpekade att spelet skulle släppas "When its Done" men menar samtidigt på att vi skulle efter det kunna vänta oss mer frekventa media visningar av spelet.

I ett program av Jace Hall Show 2008 visas när dom hälsar på hos 3D Realms för att fråga lite kring hur det går med spelet. Vad han bjuds på är även en test utav pc versionen av Duke Nukem Forever vilket också spelas in med handkamera. Detta materialet visas offentligt senare vilket inte Scott och Broussard trodde det skulle göras.

Spelet började nu närma sig att bli komplett men 3D Realms pengar började sina på allvar nu. Dom har vid det här laget spenderat ungefär 20.000.000 $ (förstår ni hur mycket pengar det är) av sina egna pengar.

Broussard och Miller frågar Take-Two efter 6.000.000 $ för att färdigställa projektet, något dom enligt Broussard och Miller först gick med på men sedan "endast" erbjude dom 2.500.000 $ och yttligare lika mycket efter spelet var klart. Broussard tackade nej till detta och Maj 2009 slutade dom att utveckla spelet.

Hur det skulle bli med spelet nu var oklart. Take Two som skulle släppa spelet gick dock ut med att dom fortfarande hade rättigheterna att oggentliggöra spelet (släppa det "publish"), men att dom inte längre satsade pengar på det.


3D Realms lade ner sin Duke grupp den 8 Maj 2009 på grund av bristande ekonomi, men fortsätter enligt en källa verka som en mindre grupp. Den 7 och 8 Maj 2009 visades också en mängd tidigare osedda screenshots, "concept art" och ett farväl meddelande upp utav folk som påstod sig vara eller varit anställda i 3D Realms Duke team.

Take Two stämmer 3D Realms för att inte ha klarat av uppgiften att färdigställa Duke Nukem Forver trots att dom har puttat in massa pengar till dom. 3D Realms Överklagar och säger att dom aldrig tagit emot några pengar. December 2009 så säger Scott Miller i 3D Realms att "Vi har aldrig sagt att vi har slutat att utveckla Duke Nukem Forever", medans han förklarar att "Visst har vi gjort av av med Duke Teamet, men det betyder inte att spelet har slutat att utvecklas för det". I en intervjuv med tidningen Gamesauce säger dom att "3D Realms har slutat utveckla spelet men kommer högst troligt att jobba med en extern firma för att färdigställa det.

2010 - 2011 , Gearbox styr upp verksamheten


Utav de tidigare anställda på 3D Realms jobbade nu 9 stycken istället hemifrån utav Duke Nukem Forever, dessa killar är förövrigt dom som senare blev Triptych Games och som håller hus i samma byggnad som Gearbox.

Dessa killar frågar senare Gearbox chef Randy Pitchford , som tidigare jobbar på en expansion till Duke Nukem 3D och lite kort på Forever innan han startade Gearbox kände att: "Duke cant die" samt att han skulle hjälpa till "in Dukes time of need".

Han kontaktade 2k games chef för att tala om att Gearbox och Triptych Games kommer kunna färdigställa Duke Nukem Forever i tid och släppa det på alla plattformar.

Spelet utannonserades återigen den 3 September 2010 på "Penny Arcade Expo". Detta var första gången som folk faktiskt också kunde prova att spela Duke Nukem Forever. Sista dagen på Arcade Expo sades det också att 2k Games har rättigheterna till Duke Nukem forever samt eventuella kommande spel med honom.

I februari 2011 nummret av "Electronic Gaming Monthly" fanns en artikel med Randy Pitchford i vilken han säger att:

"The game is absolutely coming in 2011"

Den 23 Mars går Gearbox ut via Youtube med att spelet kommer att släppas den 14 Juni i Usa samt 10 Juni i övriga världen.

Den härliga Officiella sista trailern som kom ut kan ni ladda hem / titta på genom att klicka här.

Detta var en liten genomgång av Dukes historia , för mig kommer han alltid vara en av dom coolaste spelkaraktärerna , hur barnslig han än må vara. Hoppas ni fann artikeln bra.

Duke Nukem Forever Filmer


1998 - Duke Nukem Trailer E3 Ladda ner
2001 - Duke Nukem Trailer E3 Ladda ner
2003 - Duke Nukem Gameplay Ladda ner
2006 - Duke Nukem Gameplay Ladda ner
2011 - Duke Nukem Trailer Officiell Ladda ner