Förebilden Mario Segale

Urval av Mariospel

Historien Om Mario

2 personer gillar denna artikeln
2011-09-28 av Florian Wallin

It´s me , Mario !

Alla vet väl vem Mario är idag ? Den lille , smårunda figuren med röd tröja och blå byxor med hängslen och en röd keps. Vi pratar givetvis om Nintendos alldeles egen maskot , rörmokaren som alla tog till sitt hjärta under 80 talet när Super Mario Bros spelades så mycket att vi fick skavsår i händerna.

Detta är historien om hur han kom till , vart han startade sin karriär och inte minst, varför i hela friden han har den där fula smäcken (kepsen) på sig !

I skrivandes stund finns en man som jobbar på Nintendo , en man som startade sin karriär på Nintendo redan år 1980 som speldesigner. Denna man skulle komma att skapa många utan de spel som idag står för att Nintendos varumärke är så starkt som det faktiskt är. Vi pratar om spel som Donkey Kong , The legend of Zelda , Pikmin och så även Mario spelen.

Shigeru Miyamoto

Shigeru är mannen vi pratar om och han fick i uppgift utav dåvarande Vd:n på Nintendo Hiroshi Yamauchi att skapa ett spel som skulle sälja guld för Nintendo, Shigeru ville egentligen göra ett spel med Karl Alfred i huvudrollen men fick inte licensen att göra det så han gick en annan väg. Denna vägen slutade vid ett spel som idag alla rutinerade spelare känner till , nämligen Donkey Kong.

Då han inte kunde använda sig utav Karl Alfred samt hans tjej och seriens skurk (tror han heter Brutus) valde han att i spelet skapa sina egna karaktärer. Dessa blev Jumpman (som senare döptes om till Mario) , Donkey Kong samt tjejen Pauline.

För er som inte känner till spelet Donkey Kong så fungerar det som så att man står vid botten av banan och skall ta sig upp för diverse olika plattformar för att rädda Pauline från Donkey Kong. Kong gör däremot allt för att sätta köppar i hjulet för Jumpman såsom att till exempel kasta ner tunnor som Jumpman var tvungen att hoppa över. När Shigeru skapade spelet ville han inte att det skulle vara så våldsamt utan att det skulle gå att undvika , så han frågade sig själv , vad skulle du göra om det kom en tunna rullandes mot dig ? Svaret blev givetvis att man skulle hoppa över den vilket resulterade i att detta infördes i det färdiga spelkonceptet Donkey Kong.

Från början döpte Shigeru huvudkaraktären till "Mr Video". Men så var kommer namnet "Mario" ifrån egentligen ? Enligt rykten och historier på internet vilket man får anta vara sant ligger det till såhär.

Nintendos huvudkvarter i USA hyrde under Donkey Kong tiden sina lokaler utav en man som heter....

Mario Segale

Vid ett specifikt tillfälle krävde Mario Segale Nintendo på hyrespengar som om jag förstod det hela rätt inte betalats i tid. Och vid detta tillfälle lade Nintendo Of Americas VD Minoru Arakawa märke till likheterna mellan mörkhåriga Mario Segale samt den mörkhåriga huvudpersonen Jumpman i Donkey Kong. De anställda började därefter kalla Jumpman för Mario istället och på den vägen var det. Ni som trodde att Mario på riktigt var en rörmokare har därmed fel då han faktiskt var en affärsman.

Marios yrke valdes specifikt för att passa spelupplägget , och då Donkey Kong utspelade sig på en byggarbetsplats valdes han till en början att vara en snickare. När han senare fick komma till skott i spelet Mario Bros som utspelade sig i en kloak miljö med massa rör valdes han att vara en rörmokare. Detta blev också hans fortsatta roll att att vara då många av hans miljöer utspelar sig i just i underjorden.

Shigeru beslöt sig efter att han fick namnet Mario att han skulle vara en rörmokare , få en stor näsa vilket enligt asiaterna är typiskt västerlänskt samt att han skulle vara Italienare (efter Mario Segale). För att markera i största möjliga mån att han var just Italienare skulle han även ges en mustasch som inte var av denna värld. Sedan att kollegan sade att han mer liknar en rörmokare än en snickare ändrade Shigeru så att han var rörmokare och skapade spelet Mario Bros. På tidigt 80tal när Nintendo Entertainment System hade sin storhetstid var hårdvaran minst sagt begränsad , detta var också en bidragande orsak till att Mario har fått det utseendet han har.

Marios blåa och röda färger kom till för att dom skulle stå i kontrast med varandra och spelets bakgrund. Smäcken (kepsen) ritade dom dit för att slippa lägga ner jobb på en frisyr,panna samt ögonbryn till våran Italienare. Detta var också strategiskt bra gjort för att slippa lägga ner masa jobb på att animera hans hår när Mario hoppar. Storleken på näsan och mustaschen gjorde också att man slapp engarera sig i att ge Mario massa olika ansiktsuttryck.

Med tiden har Marios framförande blivit alltmer defineratm, han har fått både en vit cirkel på kepsen med ett rött "M" i samt knappar i guldfärg på sina hängselbyxor.

Spel där Mario har huvudrollen och där spelet följer sin orginal kategori , det vill säga plattformsgenren kan ni se till höger. Spelen listar från det äldsta till det senaste (i skrivandets stund).

Marios vänner

Sedan det första spelet med Mario har han i regel alltid fått axla rollen att rädda en tjej eller i senare fall prinsessa. Luigi är Marios yngre bror och den spelare som man som "player 2" alltid får spela.

Wario är sedan sin debut i Super Mario Land 2 den som motsvarar Marios mörka sida. Yoshi är en dinosaur som fungerar som en mount åt Mario i många spel, hans orginal färg är grön även om vi sett Yoshi liknande figurer i många olika färger.

Övrig Kuriosa

Visste du att:

* Marios alla tvspel tillsammans har sålts i fler än 210.000.000 exemplar vilket gör hans "serie" av tvspel till den mest sålda någonsin.

* Mario är den första videospelskaraktären som fått en vaxfigur avbild av sig själv på den legendariska "Hollywood Wax Museum"

* Under 1990talet gjordes en undersökning i USA bland barn där man kom fram till att fler barn visste vem Mario var än vem Musse Pigg var !

* Att Bergsala i Sverige (Distrubitören av Nintendo saker i Norden) har döpt en gata till Marios Gata 21 efter Spelikonen.

* Att stora stjärnor vars namn ofta är Mario såsom exempelvis Lemieux och Gomez har fått smeknamnet "Super Mario" efter Nintendos ikon.

Summering

Det finns inte så mycket mer att säga än att Mario är och kommer antagligen att förbli den största tvspels ikonen. Att Sonic är så mycket häftigare hjälper inte , även om jag personligen gillar honom mer så kommer han alltid stå lite lite i skuggan av Mario. Men vem vet han kanske "springer ifatt" honom någondag ?